maandag 26 september 2016

Ontwerp tips voor het MKB

Ontwerp tips voor het MKB


Wanneer u een eigen bedrijf heeft weet u dat het belangrijk is de kosten en uitgaven in de gaten te houden. Voor de best mogelijke start proberen veel ondernemers sommige taken zelf uit te voeren om zo de kosten laag te houden.  Veel (startende) ondernemers ontwerpen en produceren zelf marketing materialen zoals folders, flyers en/of posters . Om u op weg te helpen hebben wij een paar design tips voor u. Zo voorkomt u dat u een ​​ontwerper moet inhuren, zeker in het begin wanneer het budget (nog) krap is.

Rekening houden met witruimte


Veel mensen denken dat een witte ruimte of lege ruimte slecht is. Dat is het namelijk niet - het is bijna net zo belangrijk als een ‘ kop’ , het zorgt er voor dat je ontwerp tot rust komt. Wij zien dat sommige klanten veel informatie proberen te proppen in zo weinig mogelijk ruimte. Zo denkt men meer te halen uit minder drukwerk. Een te druk ontwerp zal uw boodschap minder goed over brengen. Dat is zonde van uw inspanning en geld. Door het creëren van een wit- ruimte rond belangrijke elementen zoals de kop maakt het makkelijker om te lezen.


Ontwerpen Lettertype en inhoud

Net als wit-ruimte is het noodzakelijk een goed lettertype te kiezen. Het is het beste om u te beperken tot 2 tot maximaal 3 lettertypen per ontwerp. Op deze manier is de lezer beter in staat de content te absorberen. Het is een goed idee om twee totaal verschillende lettertypen te combineren. Beide lettertypen moeten gemakkelijk te lezen zijn, er zijn een heleboel sierlijke en uitgebreide fonts waar je uit kan kiezen, maar nogmaals: eenvoud is de sleutel.
Als je moeite hebt een geschikt lettertype te kiezen kijk dan eens op internet. Er zijn er tal van voorbeelden te vinden op google als u niet zeker weet waar te beginnen. Laat u inspireren! Ook zijn er vele gratis lettertype sites zoals http://www.1001freefonts.com/  of http://www.lettertype-downloaden.nl/  Deze sites geven je wellicht creatieve ideeën om mee aan de slag te gaan. 



De rangorde van uw boodschap

Het is heel verleidelijk om alles vet te drukken en groot te schrijven om zo uw boodschap duidelijk te maken. Dit zal alleen maar leiden tot een te druk design. Zie het als een krant. De kop trekt de aandacht, de rest van de informatie daar onder vertelt het verhaal.  Men moet niet vergeten dat het ontwerp de aandacht moet trekken in een paar seconden.  Wees voorzichtig en gebruik niet te veel woorden. Wanneer men het kan lezen binnen 2 seconden is het goed. Onder de hoofdkop is het wellicht nog mogelijk een kleinere sub-kop te gebruiken met daaronder nog een kleiner lettertype voor de meer gedetailleerde informatie.

Visuele rangorde

Vergeet niet dat je een oproep tot actie (call to action) aan het eind van het bericht nodig hebt. op deze manier kunt u uw klanten aansturen te reageren op uw boodschap, een eenvoudige 'bel ons’  of 'kijk op onze website voor.. ', klinkt simpel, maar zonder deze boodschap zijn de lezers waarschijnlijk na het lezen klaar. Om dit te voorkomen moet je ze direct aansporen om actie te ondernemen.

Kiezen van een rooster

Een van de eerste dingen die men leert over ontwerpen van marketingboodschappen is het belang van een goed rooster. Het hebben van een rooster, maakt het ontwerp volgens een patroon; dit zorgt voor behoud van structuur en overzicht. Zonder deze structuur kan een ontwerp amateuristisch en in elkaar geflanst overkomen.

Dit is vooral belangrijk als u een document met meerdere onderwerpen, zoals brochure of boekje. Een rooster maakt het makkelijker voor het oog om te lezen.

Alle tijdschriften en kranten hebben een rooster. Er zijn simpele en ingewikkelde ontwerpen. Laten we het simpel houden om te beginnen. Als u een brochure ontwerpt dan is het aan te raden om te beginnen met een standaard pagina indeling om daarna tekst en afbeeldingen toe te kunnen voegen. Deze opmaak kopieert u dan gewoon door naar de andere pagina’s. Op deze manier creëert u een soortgelijke lay-out voor elke pagina van het document. Dit geeft rust en overzichtelijkheid in uw ontwerp waardoor het makkelijk te lezen is.

De juiste foto’s

Veel bedrijven kiezen er voor eigen foto’s te gebruiken. Het is goed om na te denken over de samenstelling van het beeld op de de achtergrond. Een goede achtergrond geeft rust. Wanneer u rekening houdt met het rooster kunt u de achtergrond splitsen in 9 gelijke delen. De nadruk van de afbeelding moet dan liggen op de plek waar de lijnen elkaar kruizen.



Kleuren

Voordat u een beslissing maakt over de kleuren is het belangrijk na te denken over uw merk, de positie in de markt en de boodschap die u wilt overbrengen. Bepaalde kleuren zijn gekoppeld aan bepaalde persoonlijkheden van een merk. Deze zijn ons als ingeprent sinds we kinderen waren, zo is bijvoorbeeld  de kleur van bloed, Rood = gevaar, maar het is ook de kleur van energie. Groen en bruin zijn meestal geassocieerd met natuurlijke 'aardse' producten en diensten. Bijna alle kleuren worden geassocieerd met emoties.


Kiezen van kleur voor uw merk


U kunt natuurlijk zelf uw logo ontwerpen. U hoeft hierbij niet te kiezen voor alle kleuren binnen uw vakgebied/werk gebied. Nogmaals, minder is hier zeker meer. Te veel kleur kan overweldigend zijn en zal afleiden van uw boodschap. Net als bij uw lettertypen, is het verstandig vast te houden aan maximaal 2-3 kleuren. Maak een besluit over de hoofdkleur, daarnaast kunt u kiezen voor 1 of twee sub-kleuren ter ondersteuning van uw hoofdkleur.


Wees consequent



U wilt dat uw klanten uw merk herkennen elke keer dat ze het zien. Zorg en dan voor dat wat u ontwerpt ook elke keer weer overal in terug komt. Dit zal helpen bij het opbouwen van herkenning. Het is altijd goed om uw ontwerpen te blijven ontwikkelen en verfijnen, maar beperk het tot een geleidelijk  proces. Het te vaak drastisch veranderen van uw ontwerp en uw logo zal leiden tot verwarring bij uw klanten en zal hun vertrouwen afbreken.


Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een ontwerp, wilt u advies over drukwerk staan wij voor u klaar met persoonlijk advies. https://www.snoekpromo.nl/







Geen opmerkingen:

Een reactie posten