vrijdag 21 oktober 2016

De verrassende kracht van Relatie geschenken


De verrassende kracht van Relatie geschenken



Promotionele producten behoren tot de oudste vorm van reclame. Wereld wijd besteden bedrijven

meer dan $20 miljard per jaar aan het weggeven van relatiegeschenken met logo’s er op. "Wanneer je iets geeft, zijn mensen geneigd iets terug te geven". "In elke taal en cultuur is bekend dat het geven een positieve reactie triggert. Wij mensen reageren merendeel hetzelfde bij het krijgen van een cadeau.

Relatie geschenken makkelijk?


Zijn wij echt zo makkelijk? Wanneer u een enquête in de mail krijgt met een vijf euro biljet er aan bevestigd, vult u dan de enquete in, of steekt u het biljet in de zak en archiveert u dan de enquete in het ronde archief?

Dr. Robert Cialdini, emeritus hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University. heeft een boek heeft geschreven over het onderwerp, "Invloed: The Psychology of Persuasion," (de psychologie van overtuigen). Hij raakte geïnteresseerd in het bestuderen van de regel van wederkerigheid uit zelfverdediging.

Wederkerigheid is de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift. Als de relatie gelijkwaardig is, is er sprake van reciprociteit, terwijl bij ongelijkwaardige wederkerigheid wordt gesproken over redistributie. In het eerste geval gaat het vooral om luxegoederen, maar in het tweede geval kan er ook sprake zijn van primaire goederen. Hierbij kan de gift macht opleveren, zoals in een patronagesysteem.

Verplicht om iets terug te geven


Dr. Cialdini heeft bijvoorbeeld ook de Hare Krishna Society-leden geobserveerd in luchthavens. Zij dringen papieren bloemen op aan de reizigers. Zodra de reizigers de bloemen aanvaarden, hadden ze meer kans om geld te krijgen in de vorm van een donatie.

Sociologen en antropologen hebben ontdenkt, dat er geen enkele cultuur ter wereld is die de kinderen niet al van kleins af aan deze regel aan leert. Marketeers profiteren van deze regel. Wat er bijvoorbeeld gebeurd op Tupperware party’s is dat ze een soort spelletjes doen. Aan het einde van het spel wint iedereen op het feest een prijs van de Tupperware vertegenwoordiger. Hierdoor voelen ze zich vaak verplicht om er iets voor terug te geven. "

Kleine dingen maken het verschil


Wanneer men een mailing rondstuurt zonder adres label heeft men over het algemeen een 18% response rate. Wanneer dezelfde brief wordt verzonden met persoonlijke adres labels, die ongeveer acht cent pers tuk kosten, gaat de response rate naar 35%. Tegen de kosten van de adresstickers hebben ze bijna een verdubbeling van het rendement gekregen. Het zijn de kleine dingen die het verschil kunnen maken.

Hoe kiest men het juiste relatiegeschenk?
Hier zijn vier suggesties:

Geef relatiegeschenken welke de leden van uw doelgroep zullen gebruiken in de omgeving waar ze beslissingen maken over het gebruik van uw product of dienst. Wanneer u op zoek bent naar leidinggevenden in bedrijven, geef dan iets wat ze zullen gebruiken op kantoor, in de buurt van hun bureau. Zo is uw bedrijf in de buurt wanneer ze beslissingen gaan nemen. Golf gerelateerde items zijn uitzonderingen, omdat veel zaken gedaan worden op de golfbaan.

Het onderstrepen van uw marketing boodschap onderscheidt uw bedrijf. Zo herinneren wij ons computer software cliënt die antivirus software maakt; de klant zet het logo op dozen met condooms en stuurde ze naar de IT afdeling met het bericht: "Bescherm uzelf, bescherm uw computers. De resultaten? ‘’De meeste IT-ers zijn mannen, vaak zonder vriendin dus dat is bijzonder prikkelend’’. Ze kregen vrij goede resultaten. "Wellicht wel een beetje te ver voor de meeste bedrijven, maar het idee er achter is duidelijk.

Personaliseer uw relatie geschenk. Terwijl bedrijven gek zijn op hun bedrijfslogo's, willen klanten vaak items met hun naam er op. Mensen zien hun eigen naam het liefst, kijk maar naar de cola flesjes die men kan kopen met eigen naam er op. Nutella is daarna ook nog gevolgd met gepersonaliseerde potten chocolade pasta.



Waterflessen met logo of andere relatiegeschenken met een houdbaarheidsdatum zijn maar beperkt in bezit van uw kant. Wilt u lang onder de aandacht komen is het verstandig een relatiegeschenk te kiezen met een langere houdbaarheid. Enkele van de meest populaire relatiegeschenken van deze dagen zijn USB-sticks, aluminium bidons, en herbruikbare boodschappentassen. 






Op zoek naar een uniek maar toch bruikbaar relatiegeschenk levert unieke resultaten op...



Advies bureau, voor een scherp advies Mes met logo
Een kook wekker voor een bedrijf met ‘de juiste timing’
Een klok voor een bedrijf dat ‘met de tijd mee gaat’
Pepermuntjes voor een bedrijf met een ‘frisse insteek’.
Wat dacht je van een zonnebril voor de ‘oogverblindende toekomst’ die u te gemoed gaat.
Of een paraplu voor een bedrijf dat u ‘beschermt wanneer u het nodig heeft’.
Wat dacht u van een tas vaneen bedrijf wat u helpt ‘de last te dragen’,
of een spaarpot voor een bedrijf welke u kan helpen geld te besparen!

Kijk op de website Snoekpromo.nl voor meer inspirerende relatiegeschenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten