Ontwerp tips voor het MKB
Wanneer u een
eigen bedrijf heeft weet u dat het belangrijk is de kosten en uitgaven in de
gaten te houden. Voor de best mogelijke start proberen veel ondernemers sommige
taken zelf uit te voeren om zo de kosten laag te houden. Veel (startende) ondernemers ontwerpen en
produceren zelf marketing materialen zoals folders, flyers en/of posters . Om u
op weg te helpen hebben wij een paar design tips voor u. Zo voorkomt u dat u
een ontwerper moet inhuren, zeker in het begin wanneer het budget (nog) krap
is.
Rekening houden met witruimte
Veel mensen
denken dat een witte ruimte of lege ruimte slecht is. Dat is het namelijk niet
- het is bijna net zo belangrijk als een ‘ kop’ , het zorgt er voor dat je
ontwerp tot rust komt. Wij zien dat sommige klanten veel informatie proberen te
proppen in zo weinig mogelijk ruimte. Zo denkt men meer te halen uit minder
drukwerk. Een te druk ontwerp zal uw boodschap minder goed over brengen. Dat is
zonde van uw inspanning en geld. Door het creëren van een wit- ruimte rond
belangrijke elementen zoals de kop maakt het makkelijker om te lezen.
Ontwerpen Lettertype en inhoud
Net als
wit-ruimte is het noodzakelijk een goed lettertype te kiezen. Het is het beste
om u te beperken tot 2 tot maximaal 3 lettertypen per ontwerp. Op deze manier
is de lezer beter in staat de content te absorberen. Het is een goed idee om
twee totaal verschillende lettertypen te combineren. Beide lettertypen moeten
gemakkelijk te lezen zijn, er zijn een heleboel sierlijke en uitgebreide fonts waar
je uit kan kiezen, maar nogmaals: eenvoud is de sleutel.
Als je moeite
hebt een geschikt lettertype te kiezen kijk dan eens op internet. Er zijn er
tal van voorbeelden te vinden op google als u niet zeker weet waar te beginnen.
Laat u inspireren! Ook zijn er vele gratis lettertype sites zoals http://www.1001freefonts.com/
of http://www.lettertype-downloaden.nl/ Deze sites geven je wellicht creatieve ideeën
om mee aan de slag te gaan.
De rangorde van
uw boodschap
Het is heel verleidelijk
om alles vet te drukken en groot te schrijven om zo uw boodschap duidelijk te
maken. Dit zal alleen maar leiden tot een te druk design. Zie het als een krant.
De kop trekt de aandacht, de rest van de informatie daar onder vertelt het
verhaal. Men moet niet vergeten dat het
ontwerp de aandacht moet trekken in een paar seconden. Wees voorzichtig en gebruik niet te veel
woorden. Wanneer men het kan lezen binnen 2 seconden is het goed. Onder de
hoofdkop is het wellicht nog mogelijk een kleinere sub-kop te gebruiken met
daaronder nog een kleiner lettertype voor de meer gedetailleerde informatie.
Visuele rangorde
Vergeet niet dat
je een oproep tot actie (call to action) aan het eind van het bericht nodig
hebt. op deze manier kunt u uw klanten aansturen te reageren op uw boodschap,
een eenvoudige 'bel ons’ of 'kijk op
onze website voor.. ', klinkt simpel, maar zonder deze boodschap zijn de lezers
waarschijnlijk na het lezen klaar. Om dit te voorkomen moet je ze direct aansporen
om actie te ondernemen.
Kiezen van een rooster
Een van de eerste
dingen die men leert over ontwerpen van marketingboodschappen is het belang van
een goed rooster. Het hebben van een rooster, maakt het ontwerp volgens een
patroon; dit zorgt voor behoud van structuur en overzicht. Zonder deze
structuur kan een ontwerp amateuristisch en in elkaar geflanst overkomen.
Dit is vooral belangrijk als u een document met meerdere onderwerpen, zoals brochure of boekje. Een rooster maakt het makkelijker voor het oog om te lezen.
Alle tijdschriften en kranten hebben een rooster. Er zijn simpele en ingewikkelde ontwerpen. Laten we het simpel houden om te beginnen. Als u een brochure ontwerpt dan is het aan te raden om te beginnen met een standaard pagina indeling om daarna tekst en afbeeldingen toe te kunnen voegen. Deze opmaak kopieert u dan gewoon door naar de andere pagina’s. Op deze manier creëert u een soortgelijke lay-out voor elke pagina van het document. Dit geeft rust en overzichtelijkheid in uw ontwerp waardoor het makkelijk te lezen is.
Dit is vooral belangrijk als u een document met meerdere onderwerpen, zoals brochure of boekje. Een rooster maakt het makkelijker voor het oog om te lezen.
Alle tijdschriften en kranten hebben een rooster. Er zijn simpele en ingewikkelde ontwerpen. Laten we het simpel houden om te beginnen. Als u een brochure ontwerpt dan is het aan te raden om te beginnen met een standaard pagina indeling om daarna tekst en afbeeldingen toe te kunnen voegen. Deze opmaak kopieert u dan gewoon door naar de andere pagina’s. Op deze manier creëert u een soortgelijke lay-out voor elke pagina van het document. Dit geeft rust en overzichtelijkheid in uw ontwerp waardoor het makkelijk te lezen is.
De juiste foto’s
Veel bedrijven
kiezen er voor eigen foto’s te gebruiken. Het is goed om na te denken over de
samenstelling van het beeld op de de achtergrond. Een goede achtergrond geeft
rust. Wanneer u rekening houdt met het rooster kunt u de achtergrond splitsen in
9 gelijke delen. De nadruk van de afbeelding moet dan liggen op de plek waar de
lijnen elkaar kruizen.
Kleuren
Voordat u een beslissing maakt over de kleuren is het belangrijk na te denken over uw merk, de positie in de markt en de boodschap die u wilt overbrengen. Bepaalde kleuren zijn gekoppeld aan bepaalde persoonlijkheden van een merk. Deze zijn ons als ingeprent sinds we kinderen waren, zo is bijvoorbeeld de kleur van bloed, Rood = gevaar, maar het is ook de kleur van energie. Groen en bruin zijn meestal geassocieerd met natuurlijke 'aardse' producten en diensten. Bijna alle kleuren worden geassocieerd met emoties.Kiezen van kleur voor uw merk
U kunt natuurlijk
zelf uw logo ontwerpen. U hoeft hierbij niet te kiezen voor alle kleuren binnen
uw vakgebied/werk gebied. Nogmaals, minder is hier zeker meer. Te veel kleur
kan overweldigend zijn en zal afleiden van uw boodschap. Net als bij uw
lettertypen, is het verstandig vast te houden aan maximaal 2-3 kleuren. Maak
een besluit over de hoofdkleur, daarnaast kunt u kiezen voor 1 of twee sub-kleuren
ter ondersteuning van uw hoofdkleur.
Wees consequent
U wilt dat uw
klanten uw merk herkennen elke keer dat ze het zien. Zorg en dan voor dat wat u
ontwerpt ook elke keer weer overal in terug komt. Dit zal helpen bij het
opbouwen van herkenning. Het is altijd goed om uw ontwerpen te blijven
ontwikkelen en verfijnen, maar beperk het tot een geleidelijk proces. Het te vaak drastisch veranderen van
uw ontwerp en uw logo zal leiden tot verwarring bij uw klanten en zal hun
vertrouwen afbreken.
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een ontwerp, wilt u advies over drukwerk staan wij voor u klaar met persoonlijk advies. https://www.snoekpromo.nl/
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een ontwerp, wilt u advies over drukwerk staan wij voor u klaar met persoonlijk advies. https://www.snoekpromo.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten