dinsdag 20 december 2016

Goede voornemens voor het MKB in 2017

Goede voornemens voor het MKB in 2017

Het eind van het jaar nadert snel. Bij velen op de werkvloer is het rustiger. Mooie tijd om eens na te denken over wat u met uw bedrijf wilt bereiken komend jaar.


Innovatie doelstelling
Stilstand is achteruitgang. Kijk eens naar de wereld om u heen. Wat zijn de laatste innovaties en technieken. Welke technieken raken achterhaald en welke technieken gebruiken uw collega’s. Soms kan het ondenkbaar zijn maar technieken die we nu gebruiken kunnen over een paar jaar alweer achterhaald zijn. Zo hanteren vele innovatieve ondernemers de 70-20-10 regel. Zeventig procent van de tijd besteden aan vandaag, het nu, twintig procent aan de nabije toekomst, dat houdt in; alles tussen morgen en een jaar later en tien procent aan uw bedrijf over 5 jaar.
Investeer in jezelf

Met investeren bent u als ondernemer wel bekend natuurlijk. Ondernemers investeren geld en vooral ook tijd. Denk ook eens aan uzelf. Heeft u afgelopen jaar in uzelf geïnvesteerd? Zet uzelf komend jaar eens boven aan de lijst. Investeer in kennis en investeer in het netwerken. Ontwikkel uzelf op meerdere vlakken en steek tijd in het ontmoeten van interessante mensen.

Winst als strategie
Heeft u ook een goed jaar gedraaid? De winst opnemen is een populaire optie binnen het MKB. U heeft er immers heel hard voor moeten werken. Een misschien niet zo’n populaire maar wel zeer slimme zet is de winst investeren in het bedrijf. Zorg ervoor dat uw bedrijf kan groeien. Investeer in kennis, innovatie en vooruitgang.


Los hindernissen op
Waar liep u in 2016 tegen aan? Grijp december en januari aan om deze hindernissen te overwinnen en los het op. Heeft u geen goede visitekaartjes, is uw brochure niet meer up-to-date of is uw beurs uitrusting niet volledig? Werk er aan om alles actueel te houden en zorg er voor dat u het nieuwe jaar niet meer tegen deze hindernissen aan loopt.

Zelf groeien
Wist u dat de topondernemers van nu meerdere boeken per week lezen om bij te blijven. U kunt zelf niet achterblijven wanneer uw bedrijf groeit. Kijk niet alleen naar technische kennis op vakgebied maar ook naar kennis en lesstof op het gebied van persoonlijke groei. Boeken over management en moderne bedrijfsvoering kunnen ook heel handig zijn. Voert u ook functioneringsgesprekken binnen uw bedrijf? Voer ook met uzelf eens een functioneringsgesprek. Waar liggen uw verbeterpunten als ondernemer? 


Waardevolle klanten
Twintig procent van de input zorgt voor tachtig procent van de output. Wat betekend dat? Twintig procent van de klanten geven tachtig procent van de omzet. Dat betekend dat er een groep is ter grootte van ongeveer twintig procent van uw klanten die zorgen voor de meeste (tachtig procent van de) omzet. Bekijk uw klant groep goed en bestudeer hun behoeften. Hoe kunt u ze nog beter van dienst zijn? Alles wat u aandacht geeft groeit. Geef deze groep de juiste aandacht en u zult merken dat het aandeel van deze groep klanten nog groter gaat worden.




Tegen de stroom in

Wilt u een andere uitkomst, dan zult u het anders moeten aanpakken. Niets is zo bizar als een andere uitkomst verwachten van dezelfde handelingen. Wilt u meer winst, meer klanten en meer succes dan zult u bepaalde zaken moeten veranderen. Durf anders te zijn. Wat vele bekende succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben is visie en dan vooral de visie op langere termijn. Stel doelen en werk er aan ze te realiseren.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten